Skift bank

At skifte bank er nemt. Helt simpelt er det blot at kontakte den bank, som du gerne vil være kunde med – og så hjælper de dig videre.

Når du skifter bank skal du forberede dig på at skulle igennem tre faser:

  1. Økonomisk godkendelse
  2. Legitimation / AML-onboarding
  3. Få oprettet de rette produkter i form af konti, kort og andre relevante produkter

Ovenstående er en primitiv måde at beskrive hvordan du skifter bank. Alle banker er forskellige og kan have deres egen indgangsvinkel til hvordan de vil lande dig som kunde. Brancheforeningen Finansdanmark har lavet en kort beskrivelse af de mest gængse spørgsmål du har, når du skifter bank.

Økonomisk godkendelse når du skifter bank

Det første – og vigtigste – som banken skal gøre er at godkende dig økonomisk. Typisk skifter du kun bank hvis du skal have foretaget en økonomisk transaktion. (fx det at købe hus, få nye forsikringer eller have undersøgt din pensionsordning)

Det som de fleste banker vil bede dig om at dokumentere er:

  • Årsopgørelsen (nogle gange for 2-3 år)
  • Budget
  • Pensionsinfo
  • Lønsedler
  • Dokumentation for restgæld

Herudover kan der være yderligere oplysninger hvis der fremgår renteudgifter til staten på din årsopgørelse.

Som ny kunde bør du kunne blive prioriteret til at få din låneansøgning gennemgået.

Husk din legitimation når du skifter bank

Noget af det vi hører oftest er at bankerne spørger efter legitimation, når de skal til at oprette dig som ny kunde. Dette er helt normalt. Ja, faktisk er det deres pligt for at de kan overholde lovgivningen.

Det er forskelligt hvordan de danske banker klarer håndteringen når de skal oprette nye kunder – nogle beder blot om at få tilsendt kørekort og sundhedskort, men andre kræver at du udfylder en formular.

Når du skifter bank er det en god idé at have en digital kopi klar af:

  • Kørekort
  • Sundhedskort
  • Dåbsattest
  • Evt. andre relevante dokumenter hvis du er udenlandsk statsborger

Oprettelse af nye bankprodukter

Skifter du bank, skal du huske at få oprettet dine nye produkter korrekt fra starten af. Gør det gerne så nemt for din rådgiver som muligt ved at tydeliggøre hvad du har i dag og hvilke forventninger du har til fremtiden.

At få lukket gamle og almindelige indlånskonti er gratis – og i stedet for at du skal tage dialogen med din gamle bank, kan din nye bank gøre dette for det.

Den nye bank skal ligeledes sørge for at du får flyttet dine betalingsserviceaftaler, således at disse ikke skal oprettes på ny.

Med den detaljerede beskrivelse over hvilke produkter du gerne vil have, skal du også huske at nævne dine pensionsordninger, kassekreditter, lån mv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.